Ledelse av profesjonsfellesskap og læreplanarbeid
Dette programmet er rettet mot skoleledere. Programmet skal bidra til kompetanseutvikling i tolkning og forståelse av læreplanverket, og tilføre nødvendig kunnskap og kompetanse innen ledelse og utvikling av organisasjonen.
- Norsk
- Deltid
- Studiepoeng: 15
- Oslo
- Se timeplan
Hvorfor ledelse av profesjonsfellesskap og læreplanarbeid?
Barn og unge skal møte og finne løsninger på dagens og fremtidens store utfordringer. Det fordrer at skolene er rigget for både å ivareta barndommens- og ungdommens verdi her og nå, men også for å ruste elevene til de komplekse utfordringene som vil møte dem i fremtiden. Formålet med studiet er å styrke og videreutvikle skolelederes kompetanse til å utvikle skolen i tråd med dette samfunnsoppdraget.
Det stilles store krav til skolen som institusjon og studiet vil fokusere på strategisk ledelse av utviklings- og forberdringsarbeid. Skolens praksis skal være i samsvar med hele læreplanverket og det fordrer at ledere bygger tillitsrelasjoner og motivere for utvikling, justering og endring av praksis.
Intensjonen med studiet er derfor å styrke skoleledernes læreplananalytiske kompetanse og lede utviklingsprosesser i profesjonsfellesskapet som får betydning for elevenes faglige og sosiale læring.
Læreplanverket er utgangspunkt og rammeverk for skolen og det vil være av betydning å forstå og se mulighets- og handlingsrommet som ligger i systematisk og helhetlig arbeid og ikke minst forstå det i lys av Opplæringsloven, teori og forskning.
Programmet er utviklet for Utdanningsdirektoratet, og er en del av videreutdanning for ledere.
- Dette programmet kan inngå i graden Executive Master of Management med spesialisering i utdanningsledelse.
Slik søker du
Programmet er på masternivå og inngår i Master of Management-graden med spesialisering i utdanningsledelse.
På Utdanningsdirektoratets sider finner du mer informasjon.
Hvordan gjennomføres programmet?
Programmet gjennomføres over to semestre og totalt fem samlinger. Samlingene er forskningsbaserte og praksisnære. Det vil være forelesning, casarbeid, praksisfortellinger, diskusjoner og modellering av aktiviteter som direkte kan overføres til profesjonsfellesskapet på egen skole. Samlingene vil legge til rette for at studentene kan medvirke slik at innholdet oppleves relevante og nyttige.
I løpet av programmet skal studentene skrive en prosjektoppgave og gjennomføre en hjemmeeksamen. Prosjektoppgaven er sentral gjennom hele studiet og inneholder to deler:
- Del 1 Analyse av egen skole, her skal studentene analysere kvaliteten på egen skole ut fra sentrale indiktorer.
- Del 2 Strategisk utviklingsarbeid, her skal studentene, utgangspunkt i analysen, utarbeide en konkret plan for forbedrings- og endringsarbeid.
Det vil bli tilbud om individuell veiledning to ganger.
Programmets samlinger
- 1.samling: Gjennomgang av studiets oppbygging og prosjektoppgaven, med fokus på sentrale begreper og prinsipper for å forstå intensjonen med læreplanverket.
- 2.samling: Gjennomgang av læreplanhistorikk og forståelse for hva som ligger i en kompetanseorientert læreplan.
- 3.samling: Ledelse av læreplanarbeid i en digital kontekst, muligher og dilemmaer. Vurderingsforskriften og KI blir sentrale temaer.
- 4.samling: Ledelse av endringsprosesser og forbedringsarbeid i profesjonsfellesskapet.
- 5.samling: Praktisk tilnærming til skoleleders rolle.
Hvem passer programmet for?
Programmet passer for skoleledere som har gjennomført den nasjonale rektorutdanningen, Ledelse av læring og endring 1 og 2 eller tilsvarende program på 30 studiepoeng. Tilbudet er for alle, uavhengig av om du allerede har en mastergrad eller ikke. Du kan ta en eller flere moduler avhengig av ønske og behov.
Praktisk informasjon
-
Dette masterprogrammet er på 15 studiepoeng. Programmet inngår som del av graden Executive Master of Management med spesialisering i utdanningsledelse, men kan også tas som et eget delstudium.
- Dette programmet kan inngå i graden Executive Master of Management og Executive Master of Management med spesialisering i utdanningsledelse.
-
Du må ha fullført og bestått nasjonal rektorutdanning, nasjonal styrerutdanning eller tilsvarende program på 30 studiepoeng. Kvalifiserte søkere må være ansatt som rektor, assisterende rektor, skoleleder eller barnehageleder.
Dokumentasjonskrav
- Programmet kan inngå i graden Executive master of management og Executive master of management med spesialisering I utdanningsledelse dersom man tilfredsstiller opptakskravene i masterprogrammene.
-
Arbeidsattest (må være datert inneværende år). Arbeidserfaring må dokumenteres med arbeidsattest, og inneholde nåværende stillingstittel (rektor, assisterende rektor, avdelingsleder, inspektør, styrer, assisterende styrer eller tilsvarende)
Dersom du har vitnemål på annet språk enn skandinavisk eller engelsk må det, i tillegg til originalvitnemål, også være med oversettelse gjort av offentlig godkjent translatør, tolketjeneste eller oversettelsesbyrå.
- CV
-
Kriterier for prioritering av søkere:
1) Styrere og rektorer prioriteres foran andre ledere i barnehager og skoler. Med styrere og rektorer menes ledere med stillingstitler som virksomhetsleder, enhetsleder, daglig leder e.l. Ved oversøking av styrere og rektorer skal styrere og rektorer fra kommunene i Oppfølgingsordningen prioriteres. Deretter skal det gjøres loddtrekning.
2) Andre ledere enn styrere og rektorer prioriteres på samme måte dvs ledere i Oppfølgingsordningen prioriteres. Deretter skal det gjøres loddtrekning. Merk at ass.styrere og ass.rektorer havner i gruppen med andre barnehage- og skoleledere.
Ved loddtrekning i fellesmodulene trekkes det annenhver gang fra kategoriene barnehage- og skoleledere.
-
Studentene evalueres gjennom en prosjektoppgave (60%) og en 72 timers hjemmeeksamen (40%). Begge eksamensformer må bestås for å oppnå karakter i kurset.
-
Undervisningsspråket er norsk. Engelskspråkelige gjesteforelesere kan forekomme.
Pensumlitteratur på engelsk forekommer.
-
Pensumliste er tilgjengelig for søkere som er tatt opp på programmet inne på studentportalen. Brukernavn og passord til studentportalen får du tilsendt i forkant av studiestart.
-
Kvalifiserte søkere får dekket studieavgiften av Utdanningsdirektoratet. Utgifter i sammenheng med reise og pensum må dekkes av den enkelte deltaker. Studieplassene er finansiert av Utdanningsdirektoratet. Det er ingen stipend- eller vikarordning for de modulbaserte videreutdanningstilbudene for ledere. Utgifter til reise, opphold og studiemateriell finansieres ikke av Utdanningsdirektoratet.
-
Du søker direkte til BI via søkeknappen, og studieavgiften dekkes av UDIR. Du trenger ingen formell godkjenning av søknaden din fra eier, slik som du trenger når du søker styrer- eller rektorutdanningen. Vi oppfordrer likevel at du som søker har dialog med eieren din om deltakelse og tilrettelegging av studiene.
Søknadsfrist 3. april 2024. Det er mulig å søke fra 1. februar.
Forelesere
Marte Blikstad-Balas
Charlotte Duesund
Pernille Grepp Knutsen
Elisabeth Rudi Lund
Jørgen Smedsrud
Timeplan
Oslo: Gjennomføring høst 2024/ vår 2025
1.samling: 25.09 - 26.09
2.samling: 20.11 - 22.11
3.samling: 06.02 - 07.02
4.samling: 18.03 - 20.03
5.samling: 28.04 - 29.04
Vi tar forbehold om endringer i timeplanen.
- Norsk
- Deltid
- Studiepoeng: 15
- Oslo