-
Kurs masternivå

Ledelse av profesjonsfellesskap og læreplanarbeid

Dette programmet er rettet mot skoleledere. Programmet skal bidra til kompetanseutvikling i tolkning og forståelse av læreplanverket, og tilføre nødvendig kunnskap og kompetanse innen ledelse og utvikling av organisasjonen.

Hvorfor ledelse av profesjonsfellesskap og læreplanarbeid?

Barn og unge skal møte og finne løsninger på dagens og fremtidens store utfordringer. Det fordrer at skolene er rigget for både å ivareta barndommens- og ungdommens verdi her og nå, men også for å ruste elevene til de komplekse utfordringene som vil møte dem i fremtiden. Formålet med studiet er å styrke og videreutvikle skolelederes kompetanse til å utvikle skolen i tråd med dette samfunnsoppdraget. 

Det stilles store krav til skolen som institusjon og studiet vil fokusere på strategisk ledelse av utviklings- og forberdringsarbeid. Skolens praksis skal være i samsvar med hele læreplanverket og det fordrer at ledere bygger tillitsrelasjoner og motivere for utvikling, justering og endring av praksis. 

Intensjonen med studiet er derfor å styrke skoleledernes læreplananalytiske kompetanse og lede utviklingsprosesser i profesjonsfellesskapet som får betydning for elevenes faglige og sosiale læring. 

Læreplanverket er utgangspunkt og rammeverk for skolen og det vil være av betydning å forstå og se mulighets- og handlingsrommet som ligger i systematisk og helhetlig arbeid og ikke minst forstå det i lys av Opplæringsloven, teori og forskning. 

Programmet er utviklet for Utdanningsdirektoratet, og er en del av videreutdanning for ledere.  

Slik søker du

Programmet er på masternivå og inngår i Master of Management-graden med spesialisering i utdanningsledelse.

På Utdanningsdirektoratets sider finner du mer informasjon.

Hvordan gjennomføres programmet?

Programmet gjennomføres over to semestre og totalt fem samlinger. Samlingene er forskningsbaserte og praksisnære. Det vil være forelesning, casarbeid, praksisfortellinger, diskusjoner og modellering av aktiviteter som direkte kan overføres til profesjonsfellesskapet på egen skole. Samlingene vil legge til rette for at studentene kan medvirke slik at innholdet oppleves relevante og nyttige.

I løpet av programmet skal studentene skrive en prosjektoppgave og gjennomføre en hjemmeeksamen. Prosjektoppgaven er sentral gjennom hele studiet og inneholder to deler:

  • Del 1  Analyse av egen skole, her skal studentene analysere kvaliteten på egen skole ut fra sentrale indiktorer.
  • Del 2  Strategisk utviklingsarbeid, her skal studentene, utgangspunkt i analysen,  utarbeide en konkret plan for forbedrings- og endringsarbeid.  

Det vil bli tilbud om individuell veiledning to ganger. 

Programmets samlinger

  • 1.samling: Gjennomgang av studiets oppbygging og prosjektoppgaven, med fokus på sentrale begreper og prinsipper for å forstå intensjonen med læreplanverket. 
  • 2.samling: Gjennomgang av læreplanhistorikk og forståelse for hva som ligger i en kompetanseorientert læreplan. 
  • 3.samling: Ledelse av læreplanarbeid i en digital kontekst, muligher og dilemmaer.  Vurderingsforskriften og KI blir sentrale temaer. 
  • 4.samling: Ledelse av endringsprosesser og forbedringsarbeid i profesjonsfellesskapet.  
  • 5.samling: Praktisk tilnærming til skoleleders rolle. 

Hvem passer programmet for?

Programmet passer for skoleledere som har gjennomført den nasjonale rektorutdanningen, Ledelse av læring og endring 1 og 2 eller tilsvarende program på 30 studiepoeng. Tilbudet er for alle, uavhengig av om du allerede har en mastergrad eller ikke. Du kan ta en eller flere moduler avhengig av ønske og behov.

Praktisk informasjon

Forelesere

Marte Blikstad-Balas image
Marte Blikstad-Balas image

Marte Blikstad-Balas

Marte Blikstad-Balas er professor ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning på Universitetet i Oslo. Hun foreleser på dette programmet om ledelse av fagfornyelsen.

Charlotte Duesund
Charlotte Duesund

Charlotte Duesund

Charlotte Duesund er utdannet lærer med tilleggsutdannelse i veiledning og master i skoleledelse fra Handelshøyskolen BI. Hun er fast foreleser og veileder på skolelederutdanningen ved Handelshøyskolen BI. 

Duesund jobber som prosjektleder ved Høyskolen i Innlandet og samarbeider tett med kommuner, skoler og barnehager gjennom de statlige støtteordningene (dekomp, rekomnp og kompetanseløftet).

Hun har lang erfaring fra flere roller i skolen, bl.a som veileder i Læringsmiljøteamet i Oslo kommune der hun også var faglig leder. Hun har bidratt i faglitteratur om bl. a skolemiljø og i flere av satsingene til Udir med både foredrag og filmer til ulike kompetansepakker. 

Pernille Knudsen
Pernille Knudsen

Pernille Grepp Knutsen

Pernille Grepp Knutsen har jobbet over 20 år i skolen, både som lærer, mellomleder og rektor. Nå jobber hun som prosjektleder ved Høyskolen i Innlandet og samarbeider tett med skoler og barnehager om å videreutvikle kompetanse til det beste for barn og elevers helse, trivsel og læring. 

I tillegg til lærerutdanning, har Pernille en master i skoleledelse fra Handelshøyskolen BI. Hun har skrevet boken “gode foreldrerelasjoner” sammen med Cecilie Dalland og holder foredrag for foreldre, lærere og skoleledere om temaet. 

Elisabeth Rudi Lund
Elisabeth Rudi Lund

Elisabeth Rudi Lund

Elisabet Rudi Lund er strategisk rådgiver for utdanning i Apple. Hun var med å bygge opp den digitale skolen Fernanda Nissen i Oslo, og har over ti års erfaring som skoleleder.

Elisabeth har gjennomført BIs mastergrad i skoleledelse. Hun foreleser i temaet teknologi og digitalisering i læreplanarbeid.

Jørgen Smedsrud
Jørgen Smedsrud

Jørgen Smedsrud

Jørgen Smedsrud er kursansvarlig for Profesjonsfellesskap og læreplanarbeid, og er tilknyttet institutt for kommunikasjon og kultur på BI. Han er postdoktor på BI og forsker 2 på NIFU. Han har en doktorgrad i pedagogikk fra universitetet i Oslo.

Smedsrud har arbeidet med større prosjekter knyttet til skolen og er blant annet med på evalueringen av kompetanseløftet for spesialpedagogikk, sammenstilling av rekomp, dekomp og kompetanseløftet og evaluering for spesialundervisning i videregående opplæring. Han er interessert i ledelse av endringsprosesser i skolen og innovasjonsarbeid med mer. 

Timeplan

Oslo: Gjennomføring høst 2024/ vår 2025
1.samling: 25.09 - 26.09 
2.samling: 20.11 - 22.11
3.samling: 06.02 - 07.02
4.samling: 18.03 - 20.03
5.samling: 28.04 - 29.04

Vi tar forbehold om endringer i timeplanen.